september 2025

Verjaardag Stella!

Hiep hiep hoera lieve Stella. 

Bedankt voor jouw overheerlijk traktaat

Taal: kern 1

We leerden de eerste 3 letters: i, k, m.

Binnenkort krijgen jullie de kaartjes mee naar huis om te oefenen. Hoera!

We maakten kennis met de zandbak en de lichtbak.

Rekenen

We namen de cijfers tot 6 nog even onder de loep.

Taal 

Nu het woordje 'ik' niet meer onbekend is, namen we ook even de tijd om naar onszelf te kijken.

Tijd voor ontspanning

Klas 1 heeft heel wat meer te bieden dan alleen maar rekenen en taal. Gelukkig ;)

Onze keuzetijd op maandagnamiddag is daarom goud waard.

Levensbeschouwelijke vakken

De eerste lessen Katholieke Godsdienst, Protestantse Godsdienst, Islamitische Godsdienst en Zedenleer zitten er al op.

Samen vormen we 'de berenvrienden'.

Voorlezen in de klas

We zijn helemaal in de ban van 'Tip de muis'. We krijgen maar niet genoeg van deze prachtige en heel toepasselijke voorleesverhalen. We luisterden naar: Tip is bang, Tip wil niet slapen, Tip wil niet delen, Tip vindt pesten niet leuk, Tip wil niet naar school, Tip gaat naar de tandarts en Tip viert kerstmis.

Onze eerste tekening in ons 'project tekenboek' is een tekening van Tip de muis.

Samen spelen, samen leren, samen de klas proper houden.

Maak kennis met onze grappige 'opruim'directeur. 

Nog enkele sfeerbeelden

Week 3

Wat viel er allemaal te beleven tijdens week 3 in klas 1?

  • Op maandagmiddag oefenen we steeds alle leerstof spelenderwijs in hoeken. We spelen, maar zijn eigenlijk heel knap
    aan het oefenen. Naar school gaan is een feest! 
  • We vierden de verjaardag van Roos! Hiep hiep hoera!Bedankt voor de talrijke prachtige cadeautjes!!! 
  • We werkten aan ons eerste blad in ons Groeiboek ‘Welkom in klas één!’

Tijdens de taallessen: 

  • We leerden ondertussen al 4 letters/klanken: i, k, m en s,
  • We leerden deze letters: i en m, ook al schrijven in krulletters,
  • Wist je dat we nu ook al onze naam proberen te schrijven in krulletters?
  • We oefenden verder op het horen van klanken. Bv. Waar hoor je de ‘s’ in kaas? Het horen van het ‘kopje’ is gekend, maar het horen van het buikje en staartje van een woord is vaak nog moeilijk. Dit moeten we heel goed onder de knie hebben om een 3-letterwoord correct te kunnen hakken en plakken. Als we correct kunnen hakken en plakken (en we kennen uiteraard alle letters!), dan zijn we aan het lezen.
  • Ter ontspanning en i.f.v. onze focus luisterden we naar het verhaal van 'Tip de muis. Tijdens het luisteren verwerkten we dit verhaal in een creatieve opdracht.

Tijdens de rekenlessen:

  • We herhaalden de kwadraatbeelden (‘de treinkaartjes’) tot 6 en maakten kennis met de kwadraatbeelden tot 10.
  • We schreven de cijfers tot 10 voor het eerst in ons schrijfschriftje,
  • We herhaalden het koppelden van de juiste cijfers aan de juiste hoeveelheden tot 6 en andersom,
  • We maakten kennis met het + en - teken en herhaalden begrippen als: driehoek, vierkant, cirkel en rechthoek.


We zetten elke dag hele mooie stappen, maar kunnen gelukkig ook nog heel veel spelen en ontspannen.

We kennen nu al 4 letters:

i, k, m en s

We leerden er ook al 2 schrijven:

i en m:

Verjaardag Roos!

Hiep hiep hoera lieve Roos. 

Bedankt voor jouw overheerlijk traktaat

en prachtige cadeautjes!

Vrijdag op het forum

Week 4

Wat viel er deze week allemaal te beleven in klas 1?

  • Aude en Harrie hadden heeeeel goed nieuws! Ze kregen een zusje. Een dikke proficiat van ons allemaal. Welkom klein wondertje, Lot! 
  • De oefenmap ging voor het eerst mee naar huis. De eerste oefenweek thuis met de lettertjes zit er dus op. Dankjewel om zo nauwgezet en consequent te oefenen. Dit noeste werk loont, dat mag je van mij aannemen.
  • Op dinsdag- en donderdagmiddag oefenen we de leerstof spelenderwijs in hoeken. We spelen, maar zijn eigenlijk heel knap aan het oefenen. Naar school gaan is een feest! 
  • We vierden de verjaardag van Robbe!! Hiep hiep hoera!!
  • Op de dag van de sportclub mochten we allemaal in onze sportkledij naar school komen.
  • We knutselden een prachtige voorpagina voor onze rapportmap.

Tijdens de taallessen

  • We leerden ondertussen al 7 letters/klanken: i, k, m, s, p, aa, r,
  • We leerden deze letters: i, k, m ook al schrijven in krulletters,
  • Wist je dat we nu ook al onze naam proberen te schrijven in krulletters?
  • We oefenden verder op het horen van klanken. Bv. Waar hoor je de ‘s’ in kaas?. Het horen van het ‘kopje’ is gekend, maar het horen van het buikje en staartje van een woord is vaak nog moeilijk.
  • We oefenden verder op het hakken en plakken van 3-letterwoorden. Samen met de letterkennis is dit de basis voor het leren lezen. Want, als we correct kunnen hakken en plakken (en we kennen de letters!), dan zijn we aan het lezen.
  • Een 7-tal leerlingen van de klas begonnen deze week voor het eerst te lezen!! Yihaa!
  • Ter ontspanning en i.f.v. onze focus luisterden we naar de laatste twee verhalen van ‘Tip de muis’.
  • We herhaalden de goede zit- en schrijfhouding en uiteraard ook de correcte pengreep.

Tijdens de rekenlessen

  • We oefenden nog even verder op het rekenen tot 6 (Het schrijven van de cijfers, hoeveelheden herkennen en er het juiste cijfer en woord (cijfer auditief) aan koppelen). Vanaf volgende week gaan we hier een stapje verder.
  • We zetten elke dag hele mooie stappen, maar kunnen gelukkig ook nog heel veel spelen en ontspannen.

Welkom klein wondertje, Lot!

Verjaardag Robbe!

Hiep hiep hoera voor Robbe. 

Bedankt voor jouw overheerlijke cakejes en watermeloen!

Taal

Lettertjes oefenen, hakken en plakken (lezen), schrijven,...

Hoekenwerk van deze week:

Week 5

In de bijlage (onderaan de pagina) wat nieuws over onze fantastische tweedaagse.

Bedankt voor al jullie hulp en sponsoring. Deze hulp is van onschatbare waarde, ongelofelijk bedankt!!!

Naar top