september 2025

Week 1

Stipjes en bolletjes in kleur

Wij maakten stippen.

Op en neer, groen en geel.

We knepen vast en sorteerden.

Onze vingertjes werkten,

onze ogen keken en vergeleken. 

Spelen met stippen is

leren met plezier. 

Kookmagie

Van koud naar warm. 

Van wit naar geel. 

We roerden, proefden en wachtten. 

We toverden heerlijke pudding.

Biofruit op school 

Elke voormiddag smullen de kleuters van allerlei stukjes biologisch fruit. Ze proeven nieuwe smaken en leren ondertussen de namen van al dat lekkers. 

Week 2

Onze fruitkist

Wat ken ik?

Wat is nieuw?

Welke kleuren zie ik?

Kan ik het fruitje op mijn prentje vinden? 

We kleurden fruitjes voor een 'fruit van de week' -kalender.

We oefenden met het prikken van fruit op stokjes

bij het maken van fruitbrochettes

De appelboom

We brachten een bezoekje aan de appelbomen op school. 

Met enkele gevonden appeltjes maakten we vrolijke stempels op ons blad. 

Weetjeskring 'een brief voor..' 

Een miertje was jarig. 

Hij koos voor een verjaardagskaart. 

We maakten samen een kaart, 

stopten deze in een envelop 

en stapten naar de post. 

Wie vindt deze in zijn brievenbus? 

Met z'n allen naar De Sierk 

Wat was het spannend, onze eerste, grote uitstap! 

Het was een beetje vermoeiend voor ons kleine lijfje maar vooral een héél fijne ervaring.

Wat een prachtig speelparadijs voor jong & oud! 

Op donderdag gaan we in het mierennest met de verteltafel aan de slag. We proberen samen te luisteren naar een verhaal dat past bij een vertelsel, vondst, afspraak, kringspulletje, belevenis, ... uit ons eigen nestje. Tijdens het verhaal wordt onze verteltafel opgebouwd met spulletjes die het verhaal uitbeelden en na het verhaal biedt de tafel speelplezier waarbij we ongedwongen het verhaal (en heel wat woordenschat) verder verdiepen. Vorige week gingen we aan de slag met 'Lotta en de slodderkip', deze week luisterden we naar 'Op je potje Konijn!'

Week 3

Jasjesweer

Onze kapstokjes hangen vol met jasjes. Met het lusje of de kap netjes aan het haakje. 

We oefenen samen hoe we onze jas zelf kunnen aandoen - en wie het al kan, helpt een vriendje. 

jasje op de grond, 

kapje bij mijn teen, 

handje hier, handje daar 

en zwaaien maar. 

Wie weet zie ik binnenkort heel wat mierenfoto's schitteren op hun zelfgemaakte snipperjassendiploma?

Kastanjes uit hun jasje 

Maëlle vulde onze schatkist met een bijzondere vondst.  

Een kastanje!

Glad, bruin en buiten liggen er nog véél meer. 

We gingen kijken, voelden en verzamelden. 

Emelia vond ook 'het jasje' van een kastanje.

Dat heet een 'bolster' en doet 'ai'. 

We probeerden er eentje vrij of stapsgewijs na te tekenen.  

Aan en uit! 

Niet alleen de lichtjes in de klas maar ook heel wat kledingstukken gaan aan en uit doorheen de dag. 

We doken in een mand vol kleren en sorteerden alles per soort: sokken, onderbroeken, T- shirts,... We leerden de namen van de verschillende kledingstukken. 

Best wel gek dat twee t- shirts met een andere kleur of motiefje toch bij elkaar horen. 

Sensomotorisch atelier 

Op dinsdagnamiddag voorzien we een atelier in leeftijdsgroepen. De eerste kleuters (gele vriendjes) gaan sporten terwijl de peutertjes (blauwe vriendjes) sensomotorisch aan de slag gaan in het mierennest om vervolgens de rollen om te draaien. 

Deze week maakten we kennis met en/of oefenden we het knippen met spaghetti. 

Naar de markt 

We gingen op bezoek bij het groentekraampje op de markt. 

We kochten 1 ajuin en 4 tomaten en kozen enkele wortels uit ons fruit- en groentebakje. 

We sneden alle groentjes en maakten een warm soepje. 

Mmmm dat smaakt op onze langste voormiddag van de week. 

Zo groot als...

Deze week ging de bewegingshoek voor het eerst open. De losse bewegingskussen werden al snel torens. 

Torens even hoog als hun lijfje. We gingen meten. 

Nadien probeerden we even kleine torens te bouwen en te vergelijken met de meetlijnen. 

Rust - en knusmoment

We werkten samen aan een taakje. Eentje voor onszelf én eentje voor het helpend vriendje. 

We sloten de week af met een relaxatiemoment waarbij we elkaars rug zachtjes masseerden met kastanjes.  

Donderdag bouwden we samen het verhaal op van 'De spin die veel scheetjes laat' over een eenzaam spinnetje dat alleen maar bruine bonen eet waardoor hij veel scheetjes laat en daardoor geen vrienden heeft. Gelukkig hadden een ander spinnetje én de miertjes leuke ideeën om hem andere dingen te laten eten, waardoor hij opnieuw vrienden kan maken. We maakten aansluitend ook kennis met het liedje 'De spin wiedewin' en gingen aan de slag met het kleuren van een grote spin, het kneden van een spin met plasticine en pijpenragers en het maken van een spin met kastanjes, ijzerdraad en strijkkralen tijdens de mini-werkwinkels in de namiddag.

Week 4

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand... 

Tijdens een babbelkring leerden we van Matteo het sprookje van Sneeuwwitje kennen. Net als de koningin keken wij in de spiegel. Van kop tot teen ontdekten we hoe wij er écht uitzien. We schilderden onze waarnemingen op papier. 

Via een magische spiegel op de grond, konden we onze silhouetten bewonderen: 

Spiegeltje, spiegeltje op de grond,

laat zien wie hier ligt,

heel gezond. 

Kleutertoneel 

Op maandagnamiddag ging onze klasdeur voor het eerst écht open.  Mier, vos, eekhoorn en konijn kwamen op bezoek in het kleuterzaaltje. Samen ontdekten we hoe fijn het is om te delen en voor jezelf op te komen. We namen aansluitend deel aan het openklasmoment. De meesten bleven nog lekker dichtbij in het mierennest en kwamen al spelend al even in contact met andere koorddansertjes. 

Verteltafel op donderdag

Nu de herfst is geopend en een jas, muts, sjaal en handschoenen steeds meer deugd zullen brengen aan ons lijfje, bouwden we het verhaal 'Tussen pet en pyjama' op.

We kleedden paspop Lina aan en zongen en dansten op het lied 'kleine wasjes, grote wasjes'.

Tijdens de mini-werkwinkel in het mierennestje knutselden we een wasmachine.

Sensomotorisch atelier 

We experimenteerden met behangerslijm. Voelen, kneden, trekken en plakken. 

Naar de bibliotheek 

1 keer per maand gaan wij boekjes naar keuze sprokkelen in de bibliotheek. Na het verzamelen en een aansluitend voorleesmomentje keren we stapvoets terug naar de klas. Dankjewel aan de groene konijntjes van Barbara om de miertjes mee wegwijs te maken. 

Start en stop

Tijdens de ochtendkring oefenen wij de dagen van de week in met een bewegingsversje. Het stampen met de voeten bij de donder van donderdag doen wij het allerliefste! Het is zo leuk dat de beentjes nog moeilijk kunnen stoppen met bewegen. 

Wat is start? Wat is stop? Een miertje maakte de vergelijking met een auto. Vroem als de motor, Ieeeett als de rem. Ook de kleuren van de verkeerslichten kwamen aan bod. We oefenden het starten en stoppen met bewegen op verschillende commando's. 

De bumba - stopdans liet ons deze vaardigheid verder inoefenen aan de tekentafel. We maakten bij het horen van de muziek beide handen grote bewegingen op papier. Als de muziek stopte, staken we onze wasco's hoog in de lucht.  

Anna is ziek 

Er waren de voorbije tijd heel wat zieke vriendjes in de klas. Dankzij de vertelplaat van 'Anna is ziek' hielden we een kort babbelmomentje. 'Keeltje pijn' , 'naar ziekehuis', 'de kopter' (dokter). We schaafden onze woordenschat bij en luisterden naar Anna haar pijntjes. Anna had allerlei vlekjes op verschillende lichaamsdelen. Wij gingen op zoek en kleefden er op los. Wie vond thuis nog een rood stipje? 

Keuzespel van de week

  • Een pastatafel voor fijne handjes. (Angel maakte eerder pasta in de huishoek)  
  • Een sensorische zandtafel waar de dwergen edelstenen zoeken. (Matteo vertelde ons over Sneeuwwitje en de kabouters)
  • Plakken van een spiegel (Gyulsu kijkt graag zoals Sneeuwwitje in de spiegel)
  • Kopje - buikje - benen puzzel (Emelia opende onze kast op zoek naar puzzels) 

Rust - en knusmoment 

We masseerden ons vriendje zijn/haar verschillende lichaamsdelen met een balletje. 

Week 5

Overal gaatjes!

Lyzio had onlangs een gaatje in zijn sok. Best wel grappig zo’n teentje die komt piepen. We gingen op zoektocht naar nog méér gaatjes. In de klas, op ons gezicht en in de buurt, overal gaatjes! We luisterden naar een passend verhaal van een muis die zich verstopt in holletjes en al zingend telt tot 10. Het spelen van verstoppertje kon niet ontbreken!

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10, wie niet weg is , is gezien! Piep!

Het loopt op wieltjes 

Emelia vertelde tijdens een babbelmoment dat ze voor het eerst met de fiets naar school is gekomen. Emelia vooraan, Luca achteraan. We oefenden de begrippen voor en achter via poppenkast. En natuurlijk ook het ideale moment om de loopfietsjes uit te halen.

Aaa een spin!

Deze week hadden wij er een klasgenootje bij. Wiedewin, de spin kwam op bezoek. We vingen hem even op om van dichtbij te bekijken en hielpen hem daarna terug zijn web te vinden.

Handen wassen

Onze miertjes maken zich nogal graag vuil. Ze vinden het dan ook niet erg om hun handen te moeten wassen. Integendeel!

Conner vond hiervoor een uitstekend werkend trucje om zichtbaar vuile handen te krijgen. Gewoon even voorbij de schildersezel stappen, enkele streepjes verf op het handje schilderen en hop terug naar de watersteen. Al snel volgden de andere kindjes en ontstond er file aan de watersteen. Het werd dus tijd om onze zandbak te ruilen voor een waterbak met zeep. Wassen maar!

We leerden de verschillende stappen: pompen, wrijven, spoelen en drogen. Mmm wat ruikt die zeep lekker!

Keuzespel van de week

  • Het rijgen van touwen door houten gaatjes
  • Het puzzel van rondjes groot en klein in eigen kleurwerkjes
  • Het stempelen van tattoos nadat Angel fier haar tatoeages toonde in de kring. 
  • Een techniekhoek vol perforators en ponsjes 

Sensomotorisch atelier

Na het experimenteren van vorige week gingen we over tot vormgeven. De blauwe vriendjes brachten kleur op hun blad adhv behangerslijm, de gele vriendjes maakten een herfstwerkje met al wat volume. Zo fijn dat wij steeds op helpende handen kunnen rekenen vanuit de hogere klassen.

Verteltafel: over lieve handjes en lieve tandjes

Donderdag bouwden we het verhaal 'Wij eten hier geen klasgenootjes!' samen op.

Een lieve draakjeshandpop mocht dino Tirza Rex spelen, die helemaal klaar was voor een dagje school. Ze had een nieuwe rugzak met pony's erop en haar papa had driehonderd boterhammen voor haar gesmeerd. Maar als ze op school komt, blijkt dat al haar klasgenootjes kínderen zijn! En het is heel moeilijk om vriendjes met een kindje te worden als je wel eens graag aan een klasgenootje likt of je tandjes durft te gebruiken. Goudvis Walter maakte dino Tirza duidelijk dat kindjes pijn doen niet fijn is en vanaf dan maakte dino Tirza heel wat vrienden!

Tijdens de namiddag knutselden we tijdens de mini-werkwinkels in het mierennestje verder rond dino Tirza.

Naar top