Week 6
Het is herfst!
Maëlle vertelde over haar laarzen en toonde ze vol trots in ons kringetje. Laarzen, jas aan en gaan! We trokken richting één van de idyllische plekjes op school: het bos. We verzamelden bladeren en enkele vruchten. Best wel fijn even rond huppen tussen de bladeren. Als afsluit gingen we op zoek naar een tak even lang als de tak in mijn hand. Conner vond een gekke bezemtak maar toen hij er pardoes over viel, besliste hij deze toch maar in het bos te laten.

Al die mooie kleuren rondom mij, het bos lijkt wel een schilderij!
Dit was 1 van de strofes van een beluisterd liedje.
We gingen in de klas op zoektocht naar een schilderij. Uiteraard van een mier al dachten heel wat vriendjes dat het een spin was. We deden een weetjeskring om de verschillen beter te leren kennen. We vergeleken de poten en bekeken het lijfje. Ook de spinnenweb en de mierenhoop kwamen even in de picture.

Sensomotorisch atelier
De blauwe vriendjes schilderden de gevonden takjes, de gele vriendjes de bladeren gemaakt van papier maché.


Cake bakken
In het boekje van Karel ‘Het is herfst’ lazen we over het eten van cake en chocomelk drinken. Dat wilden wij ook wel. We verzamelden, wogen en roerden alles door elkaar. Even in de oven en smullen maar. Mmmm, de cake viel wel erg in de smaak! En de chocomelk? Deze staat volgende week op de planning. Geen enkel miertje kon me tot nu toe al vertellen of er ook écht choco in onze melk moet. We ontdekken het snel!


Verteltafel
Donderdagochtend trokken de verschillende voertuigen in ons nestje meteen onze enthousiaste aandacht. Want ook Boer Boris gaat graag op woensdag naar de markt én hij probeert dat op veel verschillende manieren.

Boer Boris gaat naar de markt
Boer Boris en de miertjes raakten zachtjes aan dat er verkeersborden zijn die vertellen wat niet mag en verkeersborden die vertellen wat moet. We zongen het lied 'De wielen van de bus', trakteerden onszelf op een kleine auto-massage en tijdens de mini-werkwinkel op donderdagnamiddag probeerden we een eigen raket te knutselen.
Keuzespel
- We maakten houdertjes voor de theelichtjes van Liaz en Lyzio.
- We deden een visueel & auditief taalspel met tattoos en leerden een echte tattoo kleven. (Angel)
- We openden een herfstbak met de verzamelde spullen.
- We stickerden volgens kleur op kleurplaten van mutsen voor Ray- Lee en Conner die in een gekke bui meenamen in de kring.
Sobermaal
Vrijdag hielden we het sober aan de tafel. Dit om even stil te staan dat we best wel geluksvogels zijn met onze goed gevulde boterhamdozen of bordjes. Anderzijds ook om andere kinderen te steunen.

Week 7
Vanuit de brabbelkring..
Bowling
Conner bracht een foto mee van zijn Bowlingavonturen.
‘bal’ ‘rollen’ ‘bokken’
We probeerden het uit.
Evenveel kegels als stippen netjes op hun kleurtje in een driehoek.
We knutselden een echte bowlingramp: een glijbaan enkel voor ballen.
Rollen maar!


Knippen
Liaz & Lyzio brachten hun afgeknipte haarlokken mee in een doosje.
'Paulien' 'knipt' 'weent' 'ny pijn'
We deden een elastiekje rond de lokjes om deze beter samen te houden. Ze kriebelden er hier en daar een vriendje mee aan de wangen. De ene moest hier spontaan om lachen, de ander vond dit iets minder fijn.
Wij probeerden vervolgens de vaardigheid knippen in stroken papier.


Groter of kleiner dan
Er was wat onenigheid tussen enkele gele vriendjes wie nu precies de grootste van de klas is. We namen de proef op de som.

Wat leeft er in de klas..
Zwemmen
Tijdens het keuzespel gingen de poppen van Emelia en Angel gaan zwemmen. Met een onderbroek tot over de schouders waren ze er helemaal klaar voor! Tijd voor een waterplas voor de poppen en een zwembad voor de miertjes.
Algauw ging de interesse voor het zwembad liggen en maakte het plaats voor een veel populairder ballenbad.



Sensomotorisch atelier
We deden aan modderschilderen.
De peuters gingen aarde scheppen en mengen met water tot modder om daarna volop te experimenteren aan de tafel. De gele vriendjes maakten hun eigen schilderij op papier.

Kookmagie
Laten we chocomelk maken zoals Karel in het prentenboek. Is dat choco met melk? We testten maar zonder succes. Moet met ‘cho- co – lade’ vertelde Emelia ons. We trokken naar de vernieuwde Carrefour om chocolade en melk. We deden alles samen in een kookpot maar ook dan bleef de melk wit met bruine brokjes. Pas toen we de chocolade gingen smelten, kregen we het gewenste resultaat. Mmm,wat fijn zo’n chocolademelk op een herfstige dag. En terwijl we sloeberden, toverden we wat verder met woordafbeeldingen zoals zwem + bad , ijs + beer en fiets + bel.
Week 8

Tussen de voorleesverhalen vanuit de bibliotheek vonden we een zoekboek. Tijdens ons b(r)abbelmoment gingen we zoeken, benoemen en aanduiden. Enkele mieren zochten spontaan dezelfde dieren op de speeltafel. Knap!
De gele vriendjes gingen zoeken en kleuren volgens opdracht.
De blauwe vriendjes verstopten net als Elmer en zijn vriendjes hun knuffel.
Tijd om even de plaatsbegrippen op, onder, in, naast te oefenen.




Wat leeft er in de klas...
Houd jij van groen?
Emelia deelde ons haar lievelingskleur 'roos'. We leerden allerlei verschillende kleuren herkennen en kozen onze eigen favoriete kleur.

Ik zag 2 beren
Conner liet ons tijdens het spelen meegenieten van het deuntje ‘Hi hi hi, ha ha ha’
-
We beluisterden en bekeken de verschillende dieren van het lied.
-
We oefenden de hoeveelheid 2 in.
-
We zochten 2 dezelfde dieren bij een knuffelmemory.
- De gele vriendjes tekenden een berenkop stap voor stap.

Kokerellen
Net als de beren gingen wij broodjes smeren. Kies ik choco of liever confituur? Nog even oefenen om niet aan het mesje te likken.

Keuzespel van de week
- Kaylee verwoordt heel mooi 'open, dicht' tijdens het gebruiken van de grijptangen. We oefenden deze handeling ook op een andere manier met dopjes en dekseltjes.
- We bouwden een olifant met magnetische blokken
- We kleefden 1 playmais per vakje op de huid van Elmer.
- We koppelden dieren per soort.
Sensomotorisch atelier

We hebben geschilderd met de handen op bubbelfolie en stempelden chrysanten op een aardewerkje.



Werkwinkel XS
Donderdag ging er een werkwinkel XL door voor het tweede kleuter tot en met zesde leerjaar. Hierbij mogen de koorddansers hun eigen namiddag invullen vanuit een keuzeaanbod.
De miertjes, eerste kleuters genoten terwijl van een Halloween werkwinkel XS waarbij sport, experimenteren en beleven centraal stonden.
3 heksjes bij elkaar




























