vrije teksten
Een eerste opdracht voor onze oudste eekhoorntjes. "Teken 5 dingen die je leuk vond tijdens de zomervakantie!"
Heel leuk om via deze tekeningen 'fijne thuis verhalen' te horen.
Van babbelkring naar ...
van een vuile auto wassen met water en zeep tot bellen blazen in de klas.
Werktijd 1
Ook hadden wij onze eerste opdrachten. Iedereen ging aan het werk om zijn/haar symbooltje tot een pareltje te maken.
Kokerellen op vrijdag
Rosan die bracht een reuze pompoen mee naar ons nest. Laten we even piepen wat erin zit ... Even later konden we smullen van een heerlijke soep! Met de pitten hebben we nog een plan (wordt vervolgd)
Kleuteratelier
Op dinsdagnamiddag organiseren wij een kleuteratelier. We leren er kennismaken met een ambacht, een spel of bewandelen een kunstpad.
De jongste koorddansers krijgen er sport van Evi en gaan hun zintuigen verder prikkelen bij Kimberly. De rode klassers verkennen de ambacht 'drukken', 'techniek' en worden ondergedompeld in een muzikaal verhaal bij Annelies D, Lene/Bieke. En de oudste kleuters krijgen de kneepjes van het schaken aangeleerd of mogen kneden, duwen, trekken, ... in het klei-atelier dit bij Marieke en Barbara.
Even rust
Soms in de kring, soms in de relaxatieruimte. We maken vaak tijd om tot rust te komen. Donderdag vond ik het nodig om ook eens bewust iets te doen voor een ander. We gaven elkaar een massage zodat 'de ander' even kon genieten. Hoe heerlijk is dit, opmerken dat door de massage die jij aan het geven bent 'de ander' zijn ogen kan sluiten en aan het genieten is.
Werktijd 2:
- taalhoek: De letters van Z EE P goed bekijken en na-boetseren in klei.
- wiskundetafel: Wegen van kastanjes, zaadjes en pitten
- witte bakjes: Pompoen snijden en in zakjes verdelen (diepvries voorraad voor onze soepjes is aangevuld ;) )
- schrijftafel: Zeepbellen overal (tekenen van ronden die glimmen, echt waar)
- knutseltafel: de Z gaan we versieren met snippers en glinsters.
Uitstap naar De Sierk:
Onze eerste uitstap zit erop. "We hebben onze boterhammen nodig é want we eten niet in school dan" vertelden enkele eekhoorntjes. Dit hadden ze goed opgemerkt, Dus we maakten een briefje zodat we dit niet konden vergeten.
Dank u wel, aan alle ouders die konden rijden. Zo konden we met zijn allen genieten van een dagje lang spelen in De Sierk. https://www.desierk.be/



Week 3: "Speelkiekjes"
We komen op dreef ... vinden elkaar en onze favoriete speelhoeken terug. Ook wat we in de babbelkringen horen daar doen we iets mee tijdens onze 'eigen plannetjes-tijd'.
Zo vertelde Finn over de cinema en dat alle stoelen een cijfer hadden, dat is gemakkelijk om je eigen plekje te vinden. Vesper en Rosan die maakten briefjes met cijfers op zodat onze stoelen in de klas ook een nummer hadden. Heerlijk om deze bedrijvigheid te mogen aanschouwen.
Erlen bracht een grote karton doos mee. Deze kwam van hun nieuwe boiler, de doos wordt onze mand van een luchtballon, wie wou mocht hieraan meeschilderen met de grote kwasten.
Terwijl iedereen aan de slag ging, controleerden Tsuki en Zaya ook nog even het weer om dit zorgvuldig te noteren op ons kringblad.
Iedereen in de weer om er terug een fijne dag van te maken.
Buurtwandeling
We trokken terug samen op pad. Het blijft belangrijk om iedere keer opnieuw onze afspraken even te overlopen. Op deze manier konden we er woensdag opnieuw een heel geslaagde wandeling van maken. We zaken enkele voorwerpen, woorden, waarbij we de letter 'z' konden horen of zien. De foto's gaan we gebruiken in onze werktijd volgende week want wat we zelf beleven onthouden we toch zoveel gemakkelijker.
Wat schaft de pot vandaag?
Uit het kookklasje kwamen terug heerlijke geuren. Nadat we woensdag de kastanjecake van de konijnen roken, was het vrijdag onze beurt. Onze cake werd de mand van onze luchtballon. We verwerkten er enkele peren, breekten zelf de eieren (hilariteit alom toen het ei van onze Lily de pot net niet haalde) we weegden bloem en suiker keurig af en roerden tot onze spieren slapjes werden ;)
De start van een eerste project is geboren!
Werktijd 3:
- Taalhoek: 'z ee p'bel daar zitten 2 woordjes in verstopt, wie kan ze horen? Op zoek naar nog zo'n plakwoorden.
- Rekenhoek: De stenen van Juul bracht ons tot vele telopdrachten ook aan ons teltafeltje
- Witte bakken: Harrie werd al een aantal keer gewekt door een vuilniswagen. Laten wij eens de vuilniswagen voor hen vullen zodat hij hiervoor Harrie niet meer hoeft te storen ;). Start van de smartgames is hierbij gegeven.
- Schrijfhoek: Krullebol maken van ronden met onze 2 handen in de zeep/verf werd de achtergrond van onze luchtballonnen. Kunnen we ook al ronden schilderen?
- Knutselhanden: Knippen van stroken papier en plakken met lijm. Wie kan een vierkant maken om onze luchtballon van een mand te voorzien?
Werkwinkels
Elk kiest zijn activiteit die het dichtst aanleunt bij z'n/haar interesse. Donderdag hadden ze de keuze uit:
Dansen - Spinnen namaken uit kastanjes - Slangen uit wol en karton - gezelschapsspelletjes - mandala's kleuren
De groene klassers in het ijsduikersnest
Elke vrijdagnamiddag vinden de kleuters van de derde kleuterklas uit de verschillende nestjes samen hun weg naar het ijsduikersnest. De groene klassers komen er samen op verhaal, doen er activiteiten rond letters, cijfers, afspraken, gevoelens, muziek, ... De voorbije vrijdag oefenden we op het herkennen van onze naam in leesletters en dat ging al heel vlot!

Speelkiekjes: week 4
Een heerlijke week hebben we achter de rug. We konden ons opnieuw uitleven bij een grote keuze aan werkwinkels, we stapten naar de markt om tomaten en ajuin, zodat we tomatensoep konden maken vrijdag (een plannetje van Finn), de groene klassers mochten voor het eerst gaan zwemmen dit jaar (foto's bij de sportblog van Evi te zien) en we genoten van wat het atelier te bieden had op dinsdag.
Onze bouwhoek was een hoek dat deze week vaak bezocht werd. Mooie taferelen werden gespot, verhalen gemaakt, conflicten opgelost, plannen gesmeed ... Maar ook de matjes kregen een verrassende invulling. Je kan er yoga op doen maar ook heerlijk op dansen of gewoon even alleen aan de slag. Wist je dat we ook een lift hadden in onze klas: Vraag maar eens aan onze gele klassers. Op dit moment hun favoriete uitvalbasis.
Iedere week breng ik 4 activiteiten in de kijker. Scrol je even verder ;) ?
Babbelkring
Iedere maandag kiezen we nieuwe koorddansers uit. Deze 3 dappere eekhoorntjes nemen dan plaats op de grote bank. Tijdens de babbelkring kiezen ze elk hun taak.
Harrie koos de taak al voorzitter, hij bepaalt de volgorde van de vertellers. Lily was onze tijdsbewaker, ze start de tijd en zegt tijdig stop zodat er nog tijd overblijft om onze verhalen na te spelen. Juul was de tekenaar van dienst deze week. We konden na de babbelkring dankzij zijn tekeningen perfect zien wie wat vertelde, zodat we er later kunnen op terug komen.
Heel goed gedaan, koorddansers!
Vrije tekst
Tijd om onze nieuwe vrije teksten te noteren. Hulpvragen om een verhaal of tekening te starten waren deze keer:
Wie zit er in de luchtballon? Wat kan je zien?
Van onderzoeksvraag tot weetje
Finn vroeg zich af waarom de ballon zo klein is als hij ver weg is. Dit kunnen we maar echt weten en zien door het gewoon te doen.
Hop naar buiten en toen zagen we dat dit echt zo lijkt. Wanneer Tsuki in de tent staat en Nolan dichtbij, lijkt het alsof Nolan groter is dan Tsuki. Maar toen Tsuki naast Nolan kwam te staan was Tsuki duidelijk veel groter. Gek hé, we werden gewoon gefopt!
Werktijd 4:
De rode en groene klassers krijgen 3 momenten in de week een echte werktijd, dan zijn volgende hoeken voor hen open. Onze jongste klassers groeien op dit moment in hun zelfstandig spel (even zonder Marieke in de buurt), ook dit moet aangeleerd worden. De werktijd is er op dinsdag na de speeltijd, woensdag in halve groepen voor de speeltijd en donderdagochtend voor de speeltijd.
- Taalhoek: Omcirkel de letter z (ee of p), pas op die zit verstopt tussen heel veel fopletters.
- Teltafel: Rol met de dobbelsteen en kleef evenveel stickers op de luchtballon of versier de luchtballon met de rekenstaven (patronen leggen of vrij experimenteren)
- Witte bakjes: Strijkparels, nabouwen
- Schrijftafel: Versier jij de luchtballon met een schrijfpatroon? Draai aan het pijltje en kijk welk schrijfpatroon je mag nabootsen.
- Smartgames: Tot aan de herfstvakantie zorgen we dat we zover mogelijk geraken bij het correct vullen van de vrachtwagen of auto.
De groene klassers starten deze week ook hun werkmapje. Er werd hier al achter gevraagd want dit zagen ze vorig jaar van hun voorgangers, dus ik mocht hiermee niet lang wachten ;). Iedere week wordt deze gevuld met een 3-tal werkblaadjes, die ze zowel in de werktijd of eigen plannetjes tijd kunnen afwerken.
