oktober 2025

Speelkiekjes week 5

We hebben nog enkele vragen over de luchtballon, vooral over hoe het vliegen uiteindelijk gaat. Is er een stuur? Kunnen we ook terugkeren? In onze mand lukt alles, maar is dat ook zo in het echt? Tessa en Reney, onze kleuterhulp van vrijdag, hadden nog genoeg fantasie om hierin mee te gaan.

De vertelplaat aan onze muur is super fijn om even samen te bekijken. Harrie vertelde me ook wat hij zag en kon afleiden dat er een straat was en die andere baan een wandelpad. Hij wist dat gewoon omdat op die ene baan auto's reden en op die andere een mevrouw aan het wandelen was met haar hond. Goed gezien, Harrie. 

De gele klassers zijn een groepje apart; zo'n mooie vriendschap is hier nu al te zien. Wachten op elkaar om naar buiten te gaan, samen koken in het huisje of dansen in onze lift. Mooi om te zien! 

Buurtwandeling

Woensdag gaan we altijd op pad. Deze keer met een missie, ons plan was om vrijdag luchtballonnen ;) te bakken.
Maar hoe moeten we deze maken?  

Met stift en papier trokken we naar het pannenkoekenkraam. Finn durfde het aan om de juiste vragen te stellen en de vriendelijke mevrouw beantwoordde ze allemaal. Vrijdag gingen we vol vertrouwen aan de slag in het kookklasje. 

Eitjes in de kom (of euhm ernaast. Lily zal blijven oefenen ;) ) ook de bloem mocht erbij. En 1 voor 1 roerden we de ingrediënten door elkaar. Suiker perfect afgewogen en melk erbij. Bakken op onze plaat daarbij kregen we hulp van Marieke. 

Alles werd met afwasmiddel en water afgewassen, ook hiervoor had ik enkele enthousiaste kandidaten tussen de eekhoorntjes. 

En wat we zeker niet mochten vergeten was ... PROEVEN. Mmmmmm

Babbelkring

Tekenaar Louis-Arnaud groeide deze week echt heel mooi in het opnemen van zijn taak. Vrijdag wou hij ook zelf de namen schrijven van iedere verteller. De naamkaartjes werden erbij gehaald en tijdens het spelen in de hoeken was hij nog heel geconcentreerd aan het schrijven. 
Zijn resultaat mocht zeker een plaatsje in onze blog krijgen deze week. 

Werkwinkel

De kinderen konden donderdag elk een werkwinkel uitkiezen. Iedere werkwinkel zetten onze handen echt aan het werk. Ofwel bij het kleuren en knippen van dino's, het rijgen van herfstbladeren, het voelen van verf of zoals op de foto te zien het bereiden van moddersoepjes, -moes of -taarten. 

Werktijd week 5

  • taalhoek: we maakten deze week kennis met onze rijmtrein en zochten naar rijmwoorden. Zoals bal - knal of huis - buis ... 

  • wiskundehoek: Als we in de luchtballon zitten dan zien we de huizen zo klein. Laten we deze meten. We oefenden de begrippen kort en lang. 

  • witte bakken tafel: Hoe zouden de huizen eruit zijn vanuit de lucht? we maken een grote stad in Lego. Een groepswerk: we maken niets kapot maar maken wat er al is groter, er mag steeds iets bijkomen. Uw idee is niet altijd hetzelfde als die van een klasvriendje. Hierdoor is het moeilijk om het voorgaande echt te laten staan. 

  • schrijfhoek: Ik zie 2 luchtballonnen hoog in de lucht, kan jij ze laten verder varen. We tekenen met 2 handen tegelijk. 

  • Bureautjes: We werken verder aan de smartgames (vrachtwagen - auto) pff , die oefeningen worden steeds moeilijker. Doorzetten is de boodschap. De groene klassers hebben er ook plaats om in hun groene map te werken. We proberen de opdracht te lezen en deze zelfstandig af te werken. 

Muziekatelier

Luisteren naar muziek

Tijdens het muziekatelier op dinsdag beluisterden we in het ijsduikersnest het muziekstuk 'Komisch duet voor twee katten'. We probeerden te horen hoe een miauwende kat een plasje gemorste melk ontdekt, ook een tweede kat begint te miauwen, de katten blazen als ze te dicht in elkaars buurt komen en ze spinnen wanneer ze hun buikje vol hebben.

... en kijken naar kunst

Passend bij het muziekstuk maakten we ook een eigen creatieve verwerking op het schilderij 'Mijn witte katjes die kattekwaad uithalen'.

Speelkiekjes week 6

Tijdens de werktijd krijgen de gele klassers een extra spelaanbod in de kring. Plots hoorde ik 'appel, noot, appel, noot, appel, noot, luchtballon', Nolan was z'n gele collega's een muzieklesje aan het geven. Vrolijk in de maat zingend, boetseerden ze erop los. 


Eigen plannetjes tijd is toch wel een superfijn gebeuren. Erlen knutselde erop los, je krijgt er zomaar een volledige instructie bij. Luca, Nolan, Marie-Charlotte en Louis-Arnaud vlogen met z'n allen in de luchtballon. Gelukkig landden ze veilig terug in ons nestje. Devin vertelde het prentenboekverhaal van de vliegwedstrijd aan Tom. 


werkwinkel

Kennen jullie de jippiestok? Het is een stok, dat je heel vrolijk maakt.
We zochten er één in het bos, versierden hem met allerlei vondsten en kijk eens ... zo vrolijk werden we ervan ;) 

ssstt ... even rust

We maakten onze benen eens goed wakker. We schoven onszelf van de ene kant naar de andere kant, zonder onze handen te gebruiken. Pfff best nog moeilijk. Maar onze billen deden dit fantastisch! 
Kunnen we dit ook met een ballon, zonder dat deze de grond geraakt. Met z'n tweeën lukt dit ons vast en zeker. 

Hoe zou het zijn om mee te varen met een luchtballon. Dit kunnen we helaas niet echt maar in onze dromen lukt alles, toch? We visualiseren samen ons avontuur in de luchtballon, ogen dicht en luisteren... sssssttt. 

Werktijd 6 

  • taalhoek: We zoeken naar de nieuwe letters tussen de krulletjes pasta. Hoort die bij het kopje/buikje/staartje van bal. Kan je die maken met plasticine? 
  • telhoek: Hoeveel mormels kunnen ermee in de luchtballon. Rollen met de dobbelsteen en bekijk goed wat je moet doen. 1 of 2 erbij of moet er eentje weg? 
  • witte bakken: Kan je een mand maken van de luchtballon. Volg het bouwplannetje hiervoor, dan krijg je een mand vol vierkanten. 
  • schrijfhoek: Je vaart in de luchtballon en je ziet de huizen langs de straten. Teken jij op de lege plaatsen nog huizen erbij?
  • knutseltafel: We vouwen een mand, gebruik hiervoor een weeftechniek. Op en neer, op en neer, telkens weer. 
  • bureautjes: smartgames 'vrachtwagen' en 'auto'

De groene klassers kregen 3 werkblaadjes in hun werkmapje. Waarbij we de begrippen 'evenveel' en enkele cijfers oefenden. Als ook de beginklank van 'bal' in enkele woorden herkenden.  


weetjesflap

Onze vragen over het project hebben we kunnen beantwoorden. Erlen tekende alles netjes op een flap zodat we deze kunnen vertellen op het forum. Het forum momentje zal nog eventjes moeten wachten want vrijdag is er 'pedagogische studiedag'. We gaan onze info nog even moeten vasthouden ;) 

speelkiekjes week 7 

We starten vanuit de babbelkring en plannen de komende week samen. Onze kaartjes worden hier en daar aangevuld met post-it, daarop lezen we een naam. Ja, want onze verhalen krijgen in die week wel een plekje, het verhaal wordt een teloefening of een onderzoekje, het kan meegenomen worden in de werktijd of hun trotsmomentje kan door iedereen meebeleefd worden. 

Zo hebben wij onze paddenstoelenzoektocht gepland, aten we maandag 3 bananen, 3 wortels 3 peren, hadden wij een tafel met een gezelschapsspel tijdens onze werktijd. En begonnen we een nieuwe gewoonte om onze zelfstandigheid verder uit te breiden: "wanneer onze eigen jas dicht is, helpen we 1 iemand voor we naar buiten mogen." 

Buurtwandeling 

We gingen op stap naar de warme tuin in Meulebeke. We zagen er hele kleine paddenstoelen in het gras en tussen de schors. Wat we zagen noteerden we op een krijtbord, we rolden er ook van de heuvel en konden de bladeren horen ritselen tussen onze voeten. Heerlijk om de herfstsfeer op deze manier te mogen opsnuiven. 

werktijd week 7 

  • taalhoek: luister naar het lied en plaats de foto's in de juiste volgorde 
  • wiskundehoek: we vergelijken de hoeveelheden en duiden aan in welk doosje er meer mormels zitten. 
  • witte bakjes tafel: gezelschapsspel van Finn (wie heeft de minste aapjes op het einde van het spel?) - gezelschapsspel van de klas (zoek de paddenstoel van het juiste kleur, wie er het eerste 10 paddenstoelen kan vinden is gewonnen) 
  • schrijftafel: een paddenstoel tekenen stap voor stap 
  • knutseltafel: de paddenstoel schilderen en verder versieren (vrij
  • bureautjes: werkmap voor de groene klassers , smartgames 'vrachtwagen - auto' 

eigen plannetjestijd 

Wanneer de werktijd (het aanbod wat Marieke eigenlijk klaarlegt voor de kinderen waardoor we onze grenzen op verschillende manieren opzoeken) erop zit en we op onze planning zien dat we mogen 'spelen'. Maken we daar graag ' eigen plannetjes tijd' van. Want ook bij het vrij spelen, leren we. We leren omgaan met elkaar, we leren onze eigen ideeën wat opzij schuiven om ook het idee van een klasvriendje ook een kans te geven, we leren eerst nadenken voor we zomaar een doos kapot knippen aan de knutseltafel. Dit doen we met vallen en opstaan. Ik zie kinderen maar lijmen lijmen lijmen zonder er de volledige namiddag iets op te plakken, ik zie kinderen voortdurend ruzie maken om de kassa bij het winkeltje, ik zie een eekhoorntje die een spel wil spelen maar geen vriendje hebben dichtbij om dit samen te kunnen doen, ... . Dit zijn allemaal momenten die ik even laat gebeuren, die we ook samen bespreken in de kring, waarbij een plannetje bedenken om het de volgende keer anders te doen. Komen we echt tot plannen, dan kleven we een post-it en kunnen we ook na het speelmoment erop terug komen en kijken we als het gelukt is. 

En dan heb je Finn: die dagelijks om de plannetjestijd vraagt. Hij lijkt dit onder de knie te hebben. Zijn plan deze week. "ik wil met enkele vriendjes op paddenstoelen zoektocht in de heuvels. ik wil daar foto's van nemen en dan kunnen we in Erlen zijn boek kijken welke paddenstoelen het zijn." Erlen vult aan "dan kan ik zeggen als ze eetbaar zijn of giftig".  Oh maar daar gaat mijn hartje van juichen: Yes! Doe maar Finn. 

Ik kreeg prachtfoto's en een Finn met een mega grote glimlach, die alles in goede banen kon leiden. Het uitzoeken daar hadden we wat tijd nodig. Dus het noteren als ze giftig zijn of eetbaar, komt dus zeker ook nog aan de beurt. 

werkwinkels

Ken jij lilalekkerland? We gingen er met zijn allen naartoe want er was daar vandaag een lilalekkerfeest. Wat een geluk dat wij daar mochten bij zijn. 
Vroeg opstaan, ons douchen (met ons douchedruppellied) en op stap met alle kabouters. We verzamelen heel wat fruit om onze milkshake te kunnen bereiden, ieder diertje dat we tegenkwamen bootsten we na, we vierden feest en genoten van een deugddoende massage.... sssst oogjes toe en tot een volgend feestje. 

speelkiekjes week 8 

Van krullebol waarbij we de hoedjes van een paddenstoel leerden tekenen met ons hele lijf tothet proeven van eetbare paddenstoelen (die we kochten op de markt)

Dit was onze week ... 

Feest voor Harrie

Harrie voelde zich al een tijdje wat groeien, was het omdat hij nu een rode klasser is? of misschien omdat hij nu grote broer is van baby Lot (zoals hij het zo mooi zegt). Het heeft er allemaal wel een beetje mee te maken maar het was nu echt wel helemaal duidelijk. Harrie werd 4 jaar. Dat zijn alle vingers, maar de duim doet nog niet mee. (zoals ook Harrie dit zo mooi kan zeggen). 

Glimmend van trots, blies hij de 4 kaarsen uit! 

werktijd week 8 

  • taalhoek: de oudste groep had de opdracht om de letters van het woord b a l te zoeken in hun vrije teksten. Wist je dat we ook kunnen vertellen hoe die klank wordt uitgesproken en als ze het kopje - buikje - staartje zijn van het woord. 
  • telhoek: we nemen het juiste aantal stippen van de paddenstoel en kleven ze bij het juiste cijfer op de kast. Deze oefening deed ik ook een aantal keer samen met hen. Een duim voor iedereen want dit hebben wij al heel goed onder de knie. 
  • witte bakjestafel: met de strijkparels proberen we een paddenstoel te maken. Wie kan mijn voorbeeld helemaal nabouwen? Wie maakt er een andere soort? 
  • schrijfhoek: we oefenen bij het tekenen van de hoedjes van een paddenstoel (of regenboogjes ;) ), op de spiegel, op het krijtbord en op papier. 
  • knutseltafel: geen opdracht deze week 
  • bureautjes: groene map  en/of smartgames: Deze week was de laatste kans om onze vrachtwagen en auto correct te vullen. Na de herfstvakantie komen 2 nieuwe smartgames in de kijker te staan. 


groeien ... 

en of ik de kinderen zie evolueren. Ik wil eventjes mijn oudste kleuters in de kijker plaatsen! Deze week kon ik onderandere deze foto's nemen ... 
waarop je kan zien dat ze tijdens het vrij spelen ook tijd maken voor de jongere eekhoorntjes.  (spontaan tijd maken, want ik heb dit niet gevraagd enkel opgemerkt en hen daarover aangesproken 'hoe fijn dit is om te zien') 
Finn vertelde wat hij maakte en dat Tsuki dit ook mocht proberen en meehelpen. Erlen en Milena waren zo zelfstandig bezig aan de knutseltafel, ze genoten dat ze mijn nietjesmachine mochten gebruiken, zelf de lijm mochten aanvullen, ... . Louis-Arnaud tekende cijfer 4 voor de jarige Harrie en hielp de gele klassers bij het maken van de puzzels. Juul had een heerlijk onderonsje met Luca in de kring. 
Zo kan ik alleen maar genietend meebeleven en denken: 'ja, dit draait hier in ons eekhoornnestje' Welkom in onze classe-unique ;) 

Dank u wel 

We zijn ondertussen 2 maanden ver in het schooljaar. Tijd om even Rebecca te bedanken voor haar ondersteuning in onze klas bij enkele kinderen zodat iedereen steeds stapjes vooruit kan zetten. Ook Evi en Annelies D zorgen ervoor dat ik hier vaak in halve klasgroepjes kan werken en de andere helft bij jullie heel wat uitdaging krijgt. Waar ze steeds naar uit kijken. 

Maar ook de kleuterhulp die we steeds krijgen op dinsdagnamiddag (uit het valkennest) en vrijdagnamiddag (klas 2 en iemand uit het uilennest)  
Op deze manier kunnen we iedereen helpen bij het schaken tijdens het atelier, kan ik iedere vrijdag een nieuw gezelschapsspel aanbieden en kunnen de eekhoorntjes veilig naar de compost stappen enz. ... 

Dus een grote dank u wel om samen school te maken! 

snuister gerust verder op deze site

Er gebeurde vanalles in De Koorddanser de laatste dagen. 
Zo werden we uitgenodigd door de valken naar een tentoonstelling over het dierenrijk

En konden de rode en groene klassers genieten van onze herfstwerkwinkel XL (ja, tussen het lager ;) )
De gele eekhoorntjes mochten deelnemen aan de werkwinkel XS ;) met de miertjes. 

Ook bij Evi kan je steevast sportfoto's bekijken. 

Vanzodra er foto's op de site staan, kan je hier een linkje vinden ernaar toe. 

Naar top