november 2025

Verteltafel op donderdag

Voor de vakantie gingen we aan de slag met de verhalen 'Rosalie kleur' en 'Noa krijgt een bril'.

Met het verhaal van Rosalie gingen we dieper in op het herkennen van Rosalie haar kledingstukken en kleuren.

Het verhaal van Noa was een voorzet van de miertjes zelf, een boek dat hen prikkelde uit de boeken die ze zelf verzamelden in de bib. Omdat de miertjes ook wel eens vaker rolletjes omtoveren tot een telescoop of verrekijker, trokken we het verhaal open naar dicht en ver kijken en gingen we met brilletjes en verrekijkers aan de slag.

Een toffe aanvulling op de vele kijkgaatjes in het mierrennest!

Verteltafel: Kikker is kikker

Tijdens de voorbije donderdag werd het verhaal van 'Kikker is kikker' verteld: Kikker kan niet vliegen, bakken, lezen,... maar kikker kan wel heel goed springen!

We hielden een b(r)abbelkring rond een vertelplaat uit het verhaal, kleurden onze kikker, zongen en dansten op het lied 'de kikkertjes' en... sprongen! :)

In de namiddag kwamen enkele kleuters uit de andere nestjes een kikker mee knutselen tijdens de mini-werkwinkels.

Week 9

Na een vakantie proberen we steeds even terug te blikken dankzij enkele ontvangen kiekjes. Wat heb ik gedaan? Wat vond ik leuk/ minder leuk? Elk verhaal roept een gevoel op. Heel vaak fijne gevoelens maar ook hier en daar wat verdriet of angst. Zo hadden we het deze week vooral over ‘bang zijn’ – mede dankzij het verhaal van Maelle en haar ontmoeting met Bumba.

De emotiedokter

Ons keuzespel kreeg vorm vanuit het boek ‘de emotiedokter’. Het boek biedt heel wat activiteiten uit dat helpend kunnen zijn bij het leren reguleren van emoties. Wij testten alvast volgend aanbod uit:

  •        Kleien - waterverven - mandala’s kleuren
  •        Het oefenen van de pincetgreep door te prikken en wasknijpers opspelden.
  •        Kleuren sorteren op de lichtbak.
  •        Leren verwoorden a.d.h.v. een lotto – spel van het kleurenmonster.

Het kleurenmonster

Het eerste kleur van onze klasmonstertjes (zwart) kreeg de nodige aandacht. We leerden de emotie ‘bang’ uitbeelden maar bovenal herkennen dankzij hem.

We tekenden ons eigen zwarte monstertje met houtskool. 

Bang mannetje

Bang mannetje is van alles bang, wij gelukkig niet. Hij had de toverboom nodig om van zijn angsten af te komen, wij zochten naar oplossingen met minder magie. Al lijken vele mama’s toch wel dé magische oplossing te zijn.

In de klas hebben wij dan ook enkel maar dappere kindjes. Dit hebben ze volop bewezen tijdens het griezelverhaal, meegebracht door Sema alsook tijdens het griezelige zandtafelverhaal.

Kleurendoos

Elke ochtend rimmelen en rommelen wij met een doosje om een nieuw kindje van de dag (koning/koningin) te kiezen. Enkele kinderen doen dit heel graag en herhalen dit in hun spel. Tijd voor het plakken van een eigen doosje. Als vulling kwamen we op het idee om kastanjes in een doosje met verf te schudden. Zo creëerden we heel wat kleurrijke (kastanje) steentjes als inhoud.

Sensomotorisch atelier

We gingen kliederen en klodderen met beide handen in de verf. We werkten tweehandig en maakten secundaire kleuren. Enkele gele vriendjes maakten een afdruk van hun krastekeningen in de verf. 

Naar de bib 

We gingen voor de tweede maal naar de bibliotheek. 

We kozen elk een verhaal, luisterden interactief naar het boek 'gekke poten' en leenden onze stapel uit. 

Verteltafel

Raf (de giraf)

Donderdag beluisterden we het kamishibai-verhaal 'Raf'.

Benjamin en zijn knuffelgiraf Raf zijn goeie vrienden, maar op een dag is Raf verdwenen. Benjamin is er het hart van in, maar hij ontvangt gelukkig veel briefkaarten over de avonturen van Raf tijdens zijn rondreis en met die briefkaarten bouwden wij onze verhaalb(r)abbel op.

Enkele woorden werden doorheen de dag regelmatig herhaald: giraf, vlekken, reis, slinger, sproeien,...

Wie zin had kon Raf ook schilderen met waterverf.

In de namiddag gingen we van vlekken naar stippen, met 'stippenkunst' op keukenpapier tijdens de mini-werkwinkels.

Naar top